Ředitelka Konta Bariéry: Prezident Zeman neví o postižených dětech nic…

bloger_63(zdroj: bozenajirku.blog.idnes.cz)

Integrace handicapovaných dětí mezi zdravé patří od začátku práce Konta Bariéry k naší velké prioritě. Mohla bych popsat desítky příkladů, kdy správné začlenění takového dítěte pomohlo jemu i dětem kolem něj. Legendární dětský psycholog, profesor Matějček, by se v hrobě obrátil, kdyby zjistil, že mu hlava státu radí vrátit se o třicet let zpět.

Neuděláme to, nezvikláte nás. Budeme naopak pořád víc a víc působit na naši společnost, pořád víc a víc ji přesvědčovat, že chytré dítě, které má jenom místo nožiček kolečka, jak říká jeden z členů naší Rady, který shodou okolností „sedí na vozíku“, patří mezi nás. Nepatří automaticky do speciální školy (i když i ty jsou v zdůvodněných případech třeba), ale naopak do běžné školy, do zájmového kroužku, kam chodí jeho zdraví spolužáci, prostě do života, do společnosti. Nedovolme tyto děti vyčleňovat, když integraci zvládnou. Obohacuje to i zdravé, učí se vnímat jinakost, bolest i mimořádnou námahu a to budou v životě moc potřebovat. Občanská společnost je založena na rovných příležitostech pro všechny, právě v tom je její síla.

Pan prezident neví o tomto problému očividně nic. A proto nemůžu k jeho podivnému názoru mlčet. Co by si o mě a o členech naší Rady myslelo 40 000 pravidelných dárců Konta Bariéry, kteří nám již dvaadvacet let pravidelně každý měsíc přispívají proto, abychom pomáhali lidem s handicapem. Věří nám, svěřují nám svoje peníze proto, abychom podpořili lidi s těžkým osudem. Vzdělání, škola, jsou úžasnou příležitostí, jak jejich postižení alespoň trochu kompenzovat. Kdybychom vzali vážně, co nám prezident radí, byl by jen krok k naprosté izolaci a segregaci postižených. A zůstalo by jen u ní…..?

Božena Jirků, ředitelka Konta Bariéry, výkonná ředitelka Nadace Charty 77

A jaký názor máte na integraci postižených dětí mezi zdravé spolužáky vy? Napište nám svůj komentář!

 
  • Milada Trhlíková

    Dobrý den, myslím si, že nelze říct hendikepované dítě, ale rozlišovat, jestli je tělesně nebo mentálně, náš 11tiletý syn Jiřík má těžké kombinované postižení a praktickou slepotu. Navštěvuje speciální školu. Vidím do toho z obou stran, Jiříkovo dvojče Kuba je zdravý a chodí do běžné základní školy. Nedovedu si představit, že by chodili spolu do třídy a ani to nechci. Jiřík je co se psaní a čtení týče nevzdělavatelné dítě, vyžaduje pozornost učitele, chce si povídat atd… Takové děti akorát budou brzdit ostatní, a naše úroveň školství půjde „do kopru“ a jestli chcete takové děti začleňovat, tak chudáci učitelé. A asistent? Kde na to stát a škola mají brát peníze? V každé třídě jedno takové dítě a jeden asistent? Takhle si to představujete? Pokud se jedná o „pouze“ tělesné postižené děti, tak u nás v Lounech chodí do běžných škol. S pozdravem Trhlíková

  • Radmila

    Mému
    Lukáškovi je nyní 22 roků.Chodí na ochodní akademii na střední školu
    pro tělesně postižené. Základku vychodil na normální ZŠ. Vnímali jsme
    nějaké problémy. které se v průběhu docházky objevily, ale vzhledem k
    tomu, že měl asistentku, se to vždy nějak vyřešilo. Až po nějaké době na
    Kociánce mezi postiženými dětmi začal být Lukin šťastný. Na dobu na ZŠ
    vzpomíná jako na období šikany. Jenže tenkrát to bral jako samozřejmost,
    že to tak musí být, protože je jiný. Sám teď říká, že by raděj
    navštěvoval školu speciální. Tak nevím…

  • Roman Herink

    je třeba býti ve střehu něco o tom vím,….