Učitelé dostanou manuál, jak na děti s hendikepem

zdroj: Aktuálně.cz

Čeští kantoři dostanou podrobný návod, jak si i v běžné škole poradit s postiženými dětmi. Katalog podpůrných opatření popíše nejméně osmdesát různých situací.

Škola.

Praha – Čeští učitelé získají v blízké době nového pomocníka pro výchovu problémových dětí. Podrobný manuál se bude jmenovat „katalog podpůrných opatření“ a bude obsahovat nejméně osmdesát různých situací. Učitelé se v něm dočtou třeba to, jak se vypořádat s tělesnými hendikepy žáků, jak pomáhat dětem z rozvedených rodin či jak učit jinak vedené romské děti.

Na přání ministerstva školství katalog vytváří olomoucká Univerzita Palackého.

Znevýhodněná je až desetina školáků

„V tuto chvíli máme rozpracováno asi osmdesát podpůrných opatření v modifikacích pro šest zdravotních postižení a sociálních znevýhodnění,“ přiblížil docent Jan Michalík z olomoucké univerzity, který vede tým autorů katalogu.

Opatření podle něj pomohou až desetině českých školáků, kteří se s nějakým znevýhodněním podle odborníků potýkají.

Zkoušet a ověřovat by se opatření měla letos na podzim, do projektu se přitom zapojí zhruba 140 škol.

Vodítko, jak rozpoznat hendikep

Katalog podpůrných opatření by měl doprovodit novelu školského zákona, která se snaží odstranit diskriminaci dětí se zdravotním či sociálním hendikepem. Změnu zákona by měli zákonodárci projednat ještě letos.

Vedení resortu v novele počítá s tím, že přispěje žákům s hendikepem na speciální výuku i v běžné škole. Zaplatí jim třeba pomůcku, asistenta či individuální hodiny navíc. Doposud měly na peníze automaticky nárok jen praktické a speciální školy.

„O tom, který žák kompenzaci dostane, by měla rozhodnout školská poradenská zařízení. To znamená speciálně pedagogická centra nebo pedagogicko-psychologická poradna,“ popisuje Jan Michalík. Také těmto odborníkům by měl vznikající katalog sloužit jako vodítko.

Někde desetitisíce, jinde stokoruny

„Je to krok správným směrem,“ chválí změnu zákona ředitel Základní školy Poběžovice Vladimír Foist.

Školám, které už se nyní vydávají na vlastní pěst cestou podpory, to podle něj významně pomůže. „Zjednoduší se administrativa a získávání finančních prostředků bude snazší,“ řekl Foist.

Podmínky, za jakých je možné dítě podpořit, se navíc sjednotí. „Dnes nejsou výjimky, kdy jedno dítě s určitým znevýhodněním čerpá podporu v řádu desítek tisíc korun a jiné dítě se stejným znevýhodněním na jiném místě republiky má podporu v řádech stokorun,“ doplnil Jan Michalík.

Kde vzít peníze?

Nová opatření ale může podle kritiků zhatit nedostatek peněz v resortu. Novele zákona totiž měla předcházet reforma, která měla nastavit nová pravidla přerozdělování peněz školám. Ta je ale teprve v plenkách.

„Vlastně vůbec žádná není. Teprve se chystá. Na světě je sotva rámcový plán, nad kterým teď ministerstvo sedí,“ popisuje stav klíčové změny členka sněmovního školského výboru Vlasta Bohdalová (ČSSD). Šéf resortu a její spolustraník Marcel Chládek měl podle ní udělat nejprve tuto inventuru a zjistit, kolik chybí peněz a kde je vzít.

Podle mluvčí ministerstva školství Kláry Bílé se opravdu část zákona, která se týká speciálních potřeb některých žáků, odkládá. A to o dva roky. Peníze na ni ale prý ministerstvo najde – právě odlišným přerozdělením prostředků mezi školami.

autor: Veronika Rodriquez